ميدان العرب
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

ميدان العرب

منتدى كل العرب

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

ubuntu linux نظرة عن قرب أكثر

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
طلائع الإيمان
|| مُشْرِف ||
|| مُشْرِف ||
طلائع الإيمان

نقاط التميز : 22

ubuntu linux نظرة عن قرب أكثر Empty
مُساهمةموضوع: ubuntu linux نظرة عن قرب أكثر   ubuntu linux نظرة عن قرب أكثر Empty05.03.08 23:35

بسم الله نبدأ

كيفكم إخوانى عساكم تكونوا بخير إن شاء الله

حبيت اضيف افادة بسيطة عن النسخة المتميزة ubuntu وأرجو من الله ان تفيدكم ولو بشىء بسيط وإن شاء الله نبدأ من عنوان الموضوع ubuntu linux نظرة عن قرب أكثر يمكن الكتير منا سمع عن هذا النظام او يمكن لحد الان لم يسمع عنه ..ولكن لو تكلمنا باﻻحصائيات فهو لحد الان فعلا متربع عرش نسخ اللينكس من حيث اﻻستخدام ..ويمكن البعض يندهش من هذه المقولة لعدة أسباب نذكر منها على سبيل المثال ﻻ للحصر :

1- وجود أكثر من نظام لينكس آخر مثل Fedora و SuSe وال debian وغيرها من نسخ اللينكس المعروفة

2- الدعم الفنى بقدر المستطاع لنسخ اللينكس الموجودة ساعد على وجود شعبية كبيرة لها

3- كثرة شيوع المقاﻻت المكتوبة والكتب الالكترونية لهذه النسخ أكيد عامل مهم
يمكن دى أكثر 3 أسباب أنا استنتجتهم من خلال معرفتى باللينكس وبما إنى مستخدم لينكس جديد كما يقال هذا الذي استطعت ان اصل له في هذه المرحلة ....

أما موضوعنا الأساسى عن ال ubuntu اللى فعلا جعل هذه النسخة تتربع على عرش قمة المستخدمين على الأقل هذه الفترة عدة أسباب منها الآتى:

-1وجود النظام فى اسطوانة واحدة فقط جعلت من السهولة الحصول على نظام قوى فعلا يضاهى النسخ الموجودة الأخرى خصوصا إن النسخة مبنية على نظام debian

-2وجود قدر كافى من البرامج المساعدة اللتى تتيح للمستخدم السهولة فى تثبيت التطبيقات اللازمة

-3 الدعم الفنى الرهيب بشتى الطرق وده أكتر شي احب أتكلم عنه فعلا بغض النظر عن وجود المواقع والتوتريال الخاصة بكل توزيعة ولكن على قدر علمى
لحد الان اﻻختلاف يكمن فى هذا السيرفر irc.freenode.net وحقيقة وعن تجربة من أروع ما شفت linux live help ﻻنه توجد قناة مخصصة فى السيرفر اسمها #ubuntu خاصة فقط بالأسئللكل توزيعة من توزيعات ال ubuntu وعاملين لكل توزيعة قناة لوحدها

مثلا التوزيعة اللى سنتناول شرحها إن شاء الله فى موضوعنا هذا اسمها ubuntu Dapper drake لها قناة خاصة بها اسمها هناك ubuntu+1 وهكذا السيرفر من الدرجة الأولى تعليمى بشكل مبهر والحق يقال فعلا اللى يفرق الناس الأجانب عنا النقطة هذه الدعم الحقيقى والمساعدة الحقيقية أنا هناك تقريبا كنت ممكن أسئل أسئلة يمكن أى طفل ممكن يعرفها تلاقى 1 و2 و3 و4 لو طلبت أكثر هذا غير الميزة الأساسية إنك ستلقى حل مشكلتك فى نفس الوقتوده فعلا نقدر نسميه Real Linux Live Help

عموما لن اطيل فى مميزات النسخة كثيرا التجربة ساعات هي اللى تجعل الشخص يحكم على أى شىء ده اللى أنا اريده منكم إن شاء الله تجربوا التوزيعة للأسباب اللى ذكرناها فوق اسطوانة واحدة , دعم 24 ساعة على السيرفر غير إن فى النسخة دى بالذات فيها خاصية قريبة الشبه بالويندوز.
وانا باكلم مستخدمى ويندوز اللى متطلع إنه يتعرف على نظام جديد بس بتغييرات تناسبه المهم الخاصية دى اسمها Add/Remove Programs أكيد طبعا مستخدمى ويندوز على دراية بالخاصية تتقدر تتحكم فى حذف وتسطيب ملفات من خلالها وهو فعلا الموجود

والميزة ايضا فيها إنه لو عندك اتصال انترنت التوزيعة بتعمل على طول تحديثات كل فترة للبرامج اللى انت محتاجها من أول برامج الشات لغااااااية برامج الصوت والفيديو والتصفح ألخ ألخ برامج بجد كتييير خالص وأنا بدور فيها لقيت برنامج مش متخيل إنه ممكن يكون ضمن النسخة برامج حل معادﻻت هندسية وتفاضل ورسم دوال هندسية وحاجات كثيرة المهم لن اطيل عليكم فى المشاركة هذه أنا حبيت بس أعمل مقدمة جميلة عن الubuntu

أشوفكم فى المشاركة الجاية إن شاء الله

دمتم بحفظ الله وعنايته

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
hbn4450
نائب المدير
hbn4450

العنوان : الطريق اللبني ((مجره درب التبانه))
العمل : طالب
الهواية : لعب الكمبيوتر + PS2
المزاج : ubuntu linux نظرة عن قرب أكثر 4210

ubuntu linux نظرة عن قرب أكثر Empty
مُساهمةموضوع: رد: ubuntu linux نظرة عن قرب أكثر   ubuntu linux نظرة عن قرب أكثر Empty06.03.08 6:23

شكرا لك على هذا الموضوع يا صديقي
http://www.arabtimes.mam9.com

ubuntu linux نظرة عن قرب أكثر
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-